Przejdź do głównej zawartości

ROI, czyli optymalizacja zwrotu z inwestycji

what-is-ROIKażda firma dąży do racjonalizacji wydatków w szczególności z inwestycji marketingowych. Jednocześnie coraz więcej z nich decyduje się na przeprowadzenie kampanii reklamowej w nowym mediach, co wiąże się z poznaniem nowych narzędzi i sposobów działania. Efektywność tych dokonań definiuje bohater tekstu, czyli ROI (Return On Investment).


Czym jest ROI i jak się go oblicza?


Rozwijające się systemy kontroli w firmach pozwoliły na opisanie poszczególnych kosztów działań marketingowych i zakwalifikowanie ich do odpowiednich kampanii, produktów, czy marek. Nie zawsze uda się dokonać dokładnie tego samego, co wcześniej gwarantowało sukces. Jednak dzięki zebraniu odpowiednich danych można obliczyć wskaźniki optymalizacji zwrotu z inwestycji.


ROI = (zysk - koszty inwestycji) : koszty inwestycji x 100%


PRZYKŁAD


Cztery miesiące temu pewna firma przeprowadziła szkolenie dla pracowników działu handlowego. Całkowity koszt wyniósł 5000 zł. W ciągu tego czasu nastąpił wzrost miesięcznych obrotów z 2000 do 5000 złotych. Ponieważ nie dostrzeżono innych czynników, które mogłyby mieć wpływ na wzrost sprzedaży, założono, że przyczyniła się do niego realizacja szkolenia dla handlowców. Obliczmy stopę zwrotu z inwestycji w szkolenie.


Suma wpływów: (5000 – 2000) x 4 = 12000


ROI = (12000 – 5000) : 5000 x 100% = 140%, czyli  każda złotówka zainwestowana w szkolenie przyniosła zysk w wysokości 1,4 zł w ciągu czterech miesięcy.


W podobny sposób można mierzyć także aspekty reklamy, sprzedaży, itp. Jednak samo wyliczenie optymalizacji zwrotu z inwestycji to dopiero początek. Gdyż z czystko teoretycznego punktu widzenia jedynie kampania mająca powyżej 100% powinna być opłacalna, lecz czy jeśli ROI naszej kampanii wynosi 70%, to całość oznacza niepowodzenie? Niekoniecznie. Wszystko zależy od realnych zysków firmy.


Korzyści z zastosowania ROI pozwalają między innymi:




  • Zwiększyć świadomość znaczenia reklamy, czy szkoleń.

  • Zwiększyć skuteczność reklamy, czy szkoleń oraz ich stopień użyteczności, ponieważ możemy wykazać jak wpływają one na działalność firmy.

  • Nastawić się na konkretne wyniki, rezultaty.


Optymalizacja ROI


Aby zacząć optymalizować zwroty z inwestycji stwórz własną listę celów Twojej firmy. Im lepiej sprecyzujesz swoje cele, tym łatwiej będziesz mógł je osiągnąć. Na ich podstawie zacznij budować strategię. Szukanie trendów i śledzenie ich źródeł  jest kluczem do poprawy wskaźnika zwrotu z inwestycji. W marketingu można optymalizować wiele działań, jednak liderem wydawania środków na reklamę staje się internet. Dlatego każdy liczący się przedsiębiorca powinien już znać tezę „bądź w internecie - Twoi klienci już tam są”. Wskaźniki internetowe takie jak ruch na stronie, liczba komentarzy, czy liczba sympatyków firmy na Facebooku są ważnym składnikiem w liczeniu ROI.  Nie należy jednak polegać tylko na liczbach, ale również na tym, do czego one prowadzą.


Wysoki współczynnik ROI z reguły udaje się uzyskać, gdy stosunkowo niewielka suma przekłada się na spory zysk. Znane firmy nie mają z tym wielkich problemów. Małym, wchodzącym dopiero na rynek zaleca się pozycjonowanie i optymalizację stron www (SEO), czyli procesy zmierzające do osiągnięcia jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i fraz kluczowych. Gdy witryna zostanie poprawnie zoptymalizowana więcej osób może w nią kliknąć, dzięki czemu istnieje spora szansa na zwiększenie zysków firmy. Dobrą metodą są także reklamy bannerowe, które pozwalają ukształtować markę na rynku oraz reklamy oparte o system PPC (Pay Per Click) lub PPA/CPA (Pay/Cost Per Action). Ważną rolę odgrywa również real time marketing. Obecnie blisko połowa reklam telewizyjnych zamieszcza na końcu adres strony www danej marki, czy produktu, dzięki czemu możemy sprawdzić, w jakim stopniu zmienia się ruch na stronie po emisji konkretnej reklamy. Lecz wzrost ruchu nie oznacza od razu zwiększenia sprzedaży.


Nieprzewidywalność kampanii reklamowej zawsze stanowi potencjalne ryzyko. Natomiast jej efektywność mierzona jest zwykle liczbą konwersji, czyli działań podjętych przez internautę (polubienie strony na fb, komentarz, zapoznanie z ofertą, itp.). Narzędziem ułatwiającym analizę efektywności reklamy jest obserwacja i pomiar wartości w czasie (punktach kontrolnych). Musimy również pamiętać, iż planując kampanię reklamową należy szczególną uwagę zwrócić na to, aby trafiła ona precyzyjnie do grupy docelowej.


Podsumowanie


Wdrożenie ROI bez wątpienia przynosi firmie określone korzyści. Możliwość pokazania wskaźników finansowych może w znaczącym stopniu poprawić skuteczność działań podejmowanych w marketingu. Jednak z uwagi na dość długotrwały proces analizy ROI (należy poczekać na zyski z inwestycji) nie jest konieczne stosowanie tej metody do wszystkich projektów. Czy zatem klasyczne metody mierzenia skuteczności i efektywności działań marketingowych są skazane na porażkę? Niekoniecznie. Chociaż za 20-30 lat (jak przewidują specjaliści) media i cały marketing w całości przeniosą się do internetu. To już właściwie tylko kwestia czasu…


Bibliografia


blog.ravns.net/mit-gloszacy-ze-optymalizacja-witryny-pod-katem-wyszukiwarek-nie-daje-dobrego-zwrotu-zinwestycji/


damiankowalczyk.pl/2011/07/optymalizacja-roi-w-marketingu.html


eredaktor.pl/reklama-internetowa/jak-skutecznie-sprzedawac-reklame-bannerowa/


etworzenie.pl/facebook-roi-mierzenie-zwrotu-z-inwestycji/


marketerplus.pl/teksty/artykuly/marketing-roi-3-0-na-granicy-swiatow/


nf.pl/manager/return-on-investment-roi,,8825,149


wirtualnemedia.pl/artykul/reklama-nie-boi-sie-roi

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Ustawienia w piłce siatkowej

Obrona i asekuracja w piłce siatkowej – teoria i praktyka

Przyjęcie w piłce siatkowej

Atak w piłce siatkowej

 

Rozegranie w piłce siatkowej

 

Analiza wpływu rozkładu i skuteczności ataku ze względu na pozycję rozrywającego

Andrea Gardini – Blok

Pistolet VIS wz. 35 – broń której zazdrościli nam nawet Niemcy