Przejdź do głównej zawartości

Wskazówki kształtujące pozytywne relacje na linii trener - zawodnik

com
Zdolnością łączącą najlepszych trenerów jest umiejętność stworzenia przyjaznej atmosfery w grupie przy jednoczesnym utrzymaniu autorytetu oraz dyscypliny. Należy tutaj przede wszystkim skupić się nad indywidualnością zawodników, czyli specyficznym właściwościom fizycznym i psychicznym oraz sposobu postrzegania przez nich sytuacji, zarówno w sporcie, jak i poza nim.


Pozytywna korelacja na linii trener – zespół przekłada się bezpośrednio na osiągane wyniki. Nasuwa się zatem pytanie, jak tworzyć taką zażyłość? Można wyróżnić kilka elementów, które kształtują pozytywne relacje oraz unaocznić błędy, których powinniśmy się wystrzegać.

Elementy pozytywnej relacji trener – zawodnik:

Podstawą są działania na rzecz drugiej osoby, których celem jest realizacja planów treningowych/startowych oraz zaspokajanie potrzeb psychicznych obu stron. Istotne są także zachowania ukierunkowane na budowanie i wzmacnianie dobrych stosunków, niemające bezpośredniego wpływu na realizację powierzonych zadań.

Drugim bardzo ważnym elementem jest współdziałanie opierające się na wymianie informacji, która dotyczy zarówno działalności sportowej, jak i życia osobistego. Wśród tych działań możemy wymienić: wspólną dyskusję nad wyborem elementów technicznych, dzielenie się uwagami na temat wykonania zadania treningowego, dyskusję na tematy najbardziej znaczące dla zawodnika.

Kolejnym elementem budującym relację jest uważność oznaczająca wzajemne zaufanie i szacunek na bazie znajomości potrzeb, uczuć i celów drugiej osoby. Można to zauważyć np. podczas rozmowy, w której trener wyraża zainteresowanie problemami zawodników, czy w razie nieporozumień stara się wyjaśniać swoje intencje.

Im silniejszy, bardziej pozytywna relacja pomiędzy trenerem i zawodnikiem, tym większy poziom rozwoju sportowego (u zawodnika) czy zawodowego (u trenera), a także osobistego u obu stron relacji. 

metafora png

Proces tworzenia wspólnej metafory przez zawodnika i trenera lub drużynę może być okazją do lepszego poznania i umocnienia relacji, a także stanowić formę kontraktu.

Co mogę zrobić, jako zawodnik, aby być usatysfakcjonowany z mojej relacji z trenerem?

Pokaż, że zależy Ci na relacji - wychodź z inicjatywą rozmowy, spotkania, formy spędzania wolnego czasu razem.

Staraj się brać uwagę na perspektywę trenera - zadaj sobie pytanie: „Jak tę sytuację mógł widzieć trener? Dlaczego mógł się tak zachować?”.

Rozmawiaj ze swoim trenerem nie tylko na tematy związane z treningiem lub startem, w ten sposób możesz zbudować prawdziwą więź w oparciu o wiele dziedzin życia.

Co mogę zrobić, jako trener, aby być usatysfakcjonowany z relacji z zawodnikiem?

Traktuj swojego zawodnika przede wszystkim, jako człowieka o wyjątkowych potrzebach, uczuciach i celach.

Często rozmawiaj ze swoim zawodnikiem nie tylko na tematy sportowe - pamiętaj, że ważne dla niego są także inne sfery życia (szkoła, praca, rodzina, znajomi).

Postaraj się o autentyczny dialog - bądź otwarty na opinie zawodnika, bierz pod uwagę jego perspektywę.

Pamiętaj, że nawet mały gest zachowanie, słowo buduje Waszą relację - dbaj o detale, np. gdy rozmawiacie spróbuj skupić się tylko na tej rozmowie.


Czego powinniśmy unikać?


Charakterystyka


Rozwiązanie


Krytykowania


Jedna z najsilniejszych barier komunikacyjnych


Można wskazać jeden lub dwa obszary do poprawy


Rozkazywania


Poprzez rozkaz odbiera się osobie możliwość podjęcia decyzji


Dawanie przestrzeni osobie do podjęcia decyzji: możliwość wyboru z jasno określonych opcji


Etykietowania


Jest zamknięciem drogi do poznania drugiego człowieka, często powstałe na skutek stereotypów


Otwartość w rozmowie, niesugerowanie się wyglądem czy opinią innych


Wychwalania


Ogólne i częste jest odbierane, jako nieszczere


Bardzo szczegółowe pochwały cieszą odbiorcę


Komunikatów ze słowem „nie”


Podczas silnych emocji nasza podświadomość ignoruje przedrostek „nie”


Spróbuj formułować komunikat pozytywnie, by zwiększyć prawdopodobieństwo jego skuteczności


Zadawania zbyt wielu pytań


Zadawanie zbyt wielu pytań nie daje możliwości drugiej osobie do odpowiedzi


Nie zadawaj kolejnego pytania, gdy osoba nie odpowiedziała na poprzednie


Małe, lecz ważne słowa:

Ale zastąp przedrostkiem i (to co występuje przed „ale” jest często zapominane).

Używaj optymalnie zamiast idealnie.

Staraj się używać trudność zamiast problem.

Spróbuj wyeliminować słowa zawsze i nigdy.

Używaj słowa spróbuj zamiast zrób to.

Stworzenie atmosfery wzajemnego zaufania i otwartości to trudna sztuka, jaką powinien opanować każdy ceniący się trener. Jest to proces długotrwały, który buduje się przez cały okres szkolenia. Jeżeli drużyna czuje się akceptowana, nie jest krytykowana ani ośmieszana, to rośnie ich zaufanie do pozostałych (w tym prowadzącego), dzięki czemu zawodnicy stają się bardziej otwarci i chętni do współpracy. Uczciwa i otwarta komunikacja stanowi podstawę w dążeniu do jednoczesnego sterowania rozwojem, a także potrzebą osiągnięć każdego zawodnika oraz końcowym sukcesem zespołu.

Bibliografia


Beata Mieńkowska, Psychologia sportu - wskazówki dla trenerów, Akademia Polskiej Siatkówki.

Matylda Olek, Pozytywna relacja trener-zawodnik. Jak można ją kształtować?, Magazyn Trenera 40/2015.

Matylda Olek, Warsztat komunikacji dla nauczycieli wychowania fizycznego, Wychowanie Fizyczne W Szkole 5/2016.

Artur Poczwardowski, Relacje pomiędzy trenerem i zawodnikiem. Jak je doskonalić?, Sport Wyczynowy 3-4/2000. 


Komentarze

  1. ~Najlepsze Blogi1 listopada 2016 11:57

    Blog oryginalny i niebanalny, zawierający wiele ciekawych informacji. Z pewnością zasługuje na szersze zainteresowanie, zachęcamy więc do zarejestrowania go w naszym serwisie Najlepsze Blogi, najpopularniejszym rankingu blogów w polskim internecie. Obecność bloga w rankingu to szansa na poszerzenie kręgu czytelników. Polecamy i zapraszamy!

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ustawienia w piłce siatkowej

Obrona i asekuracja w piłce siatkowej – teoria i praktyka

Przyjęcie w piłce siatkowej

Atak w piłce siatkowej

 

Rozegranie w piłce siatkowej

 

Analiza wpływu rozkładu i skuteczności ataku ze względu na pozycję rozrywającego

Andrea Gardini – Blok

Pistolet VIS wz. 35 – broń której zazdrościli nam nawet Niemcy