Przejdź do głównej zawartości

Kilka wcieleń e30!




BMW w swojej karierze otrzymało wiele nagród. Auta niemieckiego koncernu były i są w dalszym ciągu pożądane przez użytkowników szos. Marka ta doczekała się także wielu określeń odpowiadających trzem spółgłoskom. W sieci można przeczytać choćby – „bolid młodzieży wiejskiej”, „byle mnie wyminąć”, „bardzo marnie wyglądam” czy standardowe „będziesz miał wydatek”. Patrząc jednak na samochód Szymona na myśl przychodzą inne słowa – „bryła modna wiecznie”. 

Właściciel prezentowanego egzemplarza marką fascynował się od zawsze. W swoich wspomnieniach zapisał swojego dziadka, który w połowie lat dziewięćdziesiątych posiadał BMW E28. Samochód posiadał pełen zestaw M-Technic z jednostką M20B28 pod maską. W tamtych czasach z pewnością robiło to wrażenie. W wieku 12 lat Szymon został właścicielem Komarka, którego, rzecz jasna, zaczął delikatnie przerabiać na warsztacie u dziadka. Następstwem były kolejne auta rodziców. Mając 16 lat postanowił zamontować zestaw grający w Fordzie, który należał do mamy.


Po zdaniu Prawa Jazdy za odłożone pieniądze Szymon został posiadaczem Golfa drugiej generacji. Z perspektywy czasu jest wdzięczny rodzicom, którzy postanowili dołożyć synowi na zakup pierwszego samochodu. Golf napędzał muskularny silnik o pojemności 1300 cm, a pierwszą przeprowadzoną zmianą był montaż sprężyn obniżających. Miłość do niemieckiego koncernu została wkrótce zastąpiona sympatią do Hondy Prelude. Po krótkim epizodzie z tą marką, Szymon rozpoczął przygodę z biało-niebieskim śmigłem. 

Potrzebne było tanie auto na co dzień. Wybór padł na model E30. 

Coupe 2d było modelem często widywanym na drogach, sedana 4d nie chciałem, cabrio było za drogie, więc zdecydowałem się na wersję touring. Pierwszego znalazłem w Warszawie. Pamiętam jak dziś – kolor zielona butelka, black hella i 2.4 td pod maską. Niestety autko było w kiepskim stanie technicznym. Godzina 22.00 szybka akcja, zacząłem szukać w okolicy lub po drodze do domu czegoś innego. Przeglądam i jest! W Zgierzu! Czerwoniutka na black helli z recaro w środku. Decyzja? Jedziemy! 


Godzina 1.00 w nocy oglądam auto gdzieś na stacji. Odpala, trzyma się jakoś. Przejechałem się, przesiadka z M60B40 w M40B18 była mocno odczuwalna. Ale uśmiech na twarzy był po jeździe próbnej. Kolor trochę wyblaknięty, ale padła decyzja. Biorę! Kilka minut negocjacji i kupiłem ten piękny wóz za 2100 zł.

Siedem dni! Tyle wystarczyło Szymonowi, by znudzić się seryjnym wyglądem samochodu i zamówić sprężyny obniżające. W następnej kolejność na pokładzie zagościł zestaw car-audio i zmiana koła. Samochód otrzymał wówczas klasyczne obręcze Borbet A. Po tym kole samochód otrzymał szeroką stal „struktury”. W tej odsłonie czerwone BMW służyło dzielnie 4 lata. Jako daily.

Nadszedł w końcu dzień, którego doświadcza każdy kierowca przerabiający swój samochód – robić dalej czy nie? Może lepiej sprzedać? Szymon zdecydował, że BMW będzie w dalszym ciągu zmieniane. Wkrótce zastosowane rozwiązania były tak zaawansowane, że ciężko było użytkować ten samochód na co dzień ze względu na komfort i częste kontrole. W przypadku Szymona możemy mówić o bardzo częstych rozmowach z funkcjonariuszami policji. W ciągu jednego sezonu prezentowany egzemplarz był kontrolowany aż 35 razy! Większość z tych spotkań kończyła się mandatami. To jednak nie zniechęciło właściciela. Od blisko czterech lat nie stosuje żadnych kompromisów i zmienia wizerunek swojego auta nie zważając zupełnie na praktyczność wprowadzanych zmian.


Aktualnie samochód był lakierowany trzeci raz. Malowanie nie ominęło również wszystkich plastików i listw. Szymon postanowił maksymalnie dopieścić stronę wizualną swojego BMW. Dlatego założył oryginalne progi. Patrząc na jego egzemplarz w oczy rzucają się również dokładki zderzaków. To oryginalny pakiet AC Schnizer. Jeśli ktoś śledzi ten projekt od początku, doskonale wie, że samochód ma kolejny zestaw obręczy. Klasyczny wzór to model Remotec o szerokości 9 cali. Trzeba przyznać, że założenie tych kół mocno odświeżyło klasyczną linię samochodu.

Radość sprawia mi efekt po wykonanej modernizacji, godzinach spędzonych w garażu, kiedy usiądę przed autem i powiem "to jest to!"

Nudy nie ma również w środku. Odnajdziemy tu rozbudowany rollbar wykonany własnoręcznie przez właściciela. Wkrótce o lepsze trzymanie w zakrętach zadbają fotele Recaro Sprint oraz pasy tej samej firmy, które czekają na montaż. Doświadczone oko zauważy również inną kierownicę. Szymon ściągnął z USA produkt firmy Renow USA. Za sprawą zamontowanej półklatki zrezygnowano z tylnej kanapy.


Szymon od 3 lat co roku pojawia się na zlotach skąd przywozi różne wyróżnienia. Jestem przekonany, że w nadchodzącym sezonie jego dopracowany egzemplarz również otrzyma liczne laury! 

MARKA: BMW E30 Touring
SILNIK: M40B18, obecnie M52B28
STYL: Stance
CAR-AUDIO: Seria
HAMULCE: Ori od 2.5l

PODZIĘKOWANIA: 

MSL Drifters za początki modyfikacji i zawsze dobrą radę.
Dla Krystiana za przywrócenie E30 do życia po ponad rocznej przerwie, i bieżące naprawy.
Dla Tomka który lakierował i uratował auto.
Dla Shiny Garage za wsparcie.
Dla wszystkich którzy pomogli przy projekcie.
I przede wszystkim dla Kasi za cierpliwość i pomoc.


Zdjęcia: Kamil Koźlarek Fotografia

Znajdziecie nas na fb:  MINTS oraz Cztery Kółka Mariusz Majta

Komentarze

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Ustawienia w piłce siatkowej

Obrona i asekuracja w piłce siatkowej – teoria i praktyka

Przyjęcie w piłce siatkowej

Atak w piłce siatkowej

 

Rozegranie w piłce siatkowej

 

Analiza wpływu rozkładu i skuteczności ataku ze względu na pozycję rozrywającego

Andrea Gardini – Blok

Pistolet VIS wz. 35 – broń której zazdrościli nam nawet Niemcy